به نظر یک پژوهشگر عرب:
                                             ابن عربی راهی جدید در بحث از نسبت انسان و خدا گشود
محقق عرب زبان معتقد است که ابن عربی با ابتکارات عرفانی خود راهی جدید در نسبت انسان و خدا پیدا کرد.
به گزارش خبرگزاری "مهر" به نقل از العربیه نت، اندیشمند فیلسوف محیی الدین ابن عربی دارای عقاید صوفیانه ای بود که او را نه سنی قرار می داد و نه شیعه و نه طرفدار و جانبدار فرقه ای خاص، بلکه وی متسامح بود، دین او بر عشق تأکید می کرد و انسان کامل متعالی را حلم و بردباری او بر زمین محدود می کرد.

تصوف در اسلام بیداری بر شیوه استنباطی جهت ارتباط میان نفس و خداست تا جائیکه هر صوفی راهی خاص در سیر به ذات علی انتخاب می کند.

از میان متون ابن عربی و تأویل وی، دوستی و عشق نزد ابن عربی اصل عبادت، سر و جوهر آن است و این جز با اینکه عابد لباس تقدیس بر تن معبود کند و جز زمانی که سعی در شناخت معبود کند و عاشق او باشد، مقدس نیست، همانطور که عشق نزد ابن عربی علت خلقت است و خدا خودش را دوست دارد و آنچه که خلق را بشناسد او را نیز دوست دارد.

اینها از تصریحات خانم محقق هیفرو محمد علی دیرکی در کتاب " معرفت و مرزهای آن نزد محیی الدین بن عربی" است. این کتاب از سوی دارالتکوین دمشق در 230 صفحه در سال 2006 به چاپ رسیده است.این کتاب مجموعه ای از تحقیقات و پژوهشها در زمینه تصوف اسلامی است .

هیفرو در این کتاب به فلاسفه یونان چون ارسطو، سقراط و افلاطون و معنای عقل در آرای آنها اشاره می کند، سپس آرای فارابی، کندی، ابن سینا و ابن رشد را می آورد.

ابن عربی که همان ابوبکر محمد بن عربی طائی بوده است نسبش به قبیله طیء عرب باز می گردد، وی در شهر مرسیه در ساحل شرقی اندلس در سال 560 ه/ 1164 م متولد و در سال 638 ه/ 1330 م در دمشق وفات یافت. پدرش علی بن محمد از امامان فقه و حدیث و از بزرگان زهد و پرهیز و تصوف بود و جدش نیز یکی از قضات اندلسی بود. وی که در اندلس رشد کرد تصوف را شناخت و در لوای آن رشد کرد تا اینکه تصوف رکنی از ارکان فلسفه عربی - اسلامی شد.

                                                                                                                                                             يزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا